Historie českých greenways

Příběh schovaný za českými greenways

Krátce po Sametové revoluci v roce 1989 se začal Čecho-Američan Lubomir Chmelar z New Yorku zajímat, jak by mohl přispět k demokratickému rozvoji své bývalé domoviny, kterou musel s rodiči po válce opustit. Bylo mu jasné, že nová tržně orientovaná ekonomika v postkomunistickém Československu může napáchat spoustu škod na místním kulturním a přírodním dědictví země.
 
Inspirován americkou stezkou Hudson River Valley Greenway ve státě New York, která propojovala městská území přírodním koridorem, přišel Lubomír s myšlenkou propojení území podobnou sítí stezek greenways mezi Prahou a Vídní. Cílem bylo přilákat cyklo a pěší turisty do venkovských lokalit mezi těmito dvěma metropolemi. Protože velká část cyklotrasy Greenways Praha-Vídeň vede paralelně se Stezkou železné opony, tedy územím uzavřeným po 40 let lidem, příroda zde zůstala nedotčená.  Hlavním cílem Lubomíra bylo vytvořit program pomoci místním občanským spolkům se snahou ochránit jejich kulturní a přírodní bohatství, a zároveň propagovat udržitelný ekonomický rozvoj komunit a regionu. Vyznačením dálkové cyklotrasy a návazných tematických okruhů zároveň i oživit tradiční řemesla a umění, obnovit historické památky, vysazovat nové stromy a podnítit místní podnikatele k poskytování kvalitnějších služeb zákazníkům.


6c8d12a4-d861-414c-84a3-aabf0d3fc79c_250_163.jpg

První zelená stezka – greenway ve střední Evropě

V roce 1990 začal Lubomir (Lu) Chmelar se svou britskou ženou Tiree navštěvovat Československo a s podporou investorů jako byli Hickory Foundation, Rockefeller Brothers Fund, Trust for Mutual Understanding či American Express Philanthropic Fund, vytvořil ve spolupráci s několika českými nadšenci první Greenway ve střední Evropě, Greenways Praha–Vídeň.  Páteřní dálková cyklotrasa mezi Prahou a Vídní měří na 430 km a prochází Prahou, středními a jižními Čechami a pokračuje podél řeky Dyje na jižní Moravu. Ve Valticích se trasa stáčí na jih směr Vídeň, kde prochází vinařským regionem Weinviertel. Trasa spojuje zachovalou přírodu, historické památky a města s překrásnými hrady, zámky, kláštery a kostely stejně jako hned s několika památkami zapsanými na seznamu UNESCO.
 
Později, pod hlavičkou Nadace Partnerství z Brna, se úspěšný koncept rozvoje greenways začal s podporou Nadace Partnerství a sesterských nadací rozšiřovat po ČR i do zemí střední a východní Evropy. Dnes tento koncept expanduje například i na Balkán či do sousedního Rakouska a Německa i s podporou prostředků Evropské Unie. Kromě Greenways Praha-Vídeň tak můžete navštívit jiné dálkové cyklotrasy, jako je Labská stezka, Greenway Krakow-Brno-Vídeň, Lichtenštejnské stezky či stezky EuroVelo v ČR, tedy například Stezku železné opony / EuroVelo 13.

  • 13.4.2018
    Do práce na kole - Do Brna míří ...

    ​Už posedmé připravuje Nadace Partnerství měsíc plný jízdy na kole,...

     
    27.3.2018
    Prestižní mezinárodní ocenění pr...

    Mezinárodní soutěž Europe Mobility Week Awards ...

     
    Všechny aktuality
  • duben 2018
    poútstčtsone
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    Všechny akce
  • Anketa
    Na kterou stezku Greenway letos vyrazíte? Na kterou stezku Greenway letos vyrazíte?
  • Pomáháme lidem, aby chránili a zlepšovali svoje životní prostředí.

    Jsme nejvýznamnější českou nadací podporující projekty udržitelného rozvoje.